5 хитри трика, които майката може да използва
Майка, която занимава бебето си. Снимка: Shutterstock
За първи път в живота си вашето бебе казва „Ма-ма“ и земята под краката ви изчезва. Но преди това и преди да проговори наистина, трябва да извървите дълъг път.
Как може да ускорите процеса и да стимулирате детето да говори, разказва майката на две деца Татяна Турбал.
Майка, която занимава бебето си. Снимка: Shutterstock
Не знам защо, но мисълта дали и кога бебето ми ще проговори ме тревожеше най-много още преди да се роди и реших да развивам речта на дъщеря си от първите дни на живота й.
Отначало това бяха монолози. Бях търпелива, бърборех непрестанно и чаках.
Усилията ми не бяха напразни. На година и четири месеца момиченцето ми повтаряше прости думи след мен: „под“, „вода“, „заек“. След три месеца тя спокойно каза „куче“ и „кола“. На две години тя проговори с прости фрази и започна да произнася „р“.
До този резултат стигнах до голяма степен интуитивно.
Дъщеря ми заспиваше, слушайки моите приказки и песни. Слушаше ги и докато беше будна. Скоро се включиха и роднини. Бабите и дядовците си спомниха всички стихотворения и детски песнички, които някога са чували, а когато репертоарът им се изчерпа, взеха книги и влязоха в интернет.
„Задължително е да се говори с детето, нищо, че първоначално то нищо не разбира нищо. След това, когато вече разбира, мълчи в отговор“, коментира неврологът д-р Александра Пашенцева. - Аудио приказките или образователните програми на таблета не могат да заменят живата реч. Децата имат нужда от вербален контакт“.
Речта се развива чрез подражание и имитация, така че ясната, бърза реч на околните възрастни играе важна роля. Активният речник на детето се увеличава постепенно. И едва към петгодишна възраст речта на децата се доближава до тази на възрастните.
Майка, която говори на бебето си. Снимка: Shutterstock
Направих физиономии на дъщеря си, издух и засмуках бузите си. И всичко това под звуковия „акомпанимент“: щракане с език и пляскане с устни, бръмчене и съскане.)
Дъщеря ми повтаряше тези звуци след мен. Играта едновременно я забавляваше и тренираше артикулационните й мускули.
Развитието на артикулацията е важен компонент от развитието на речта. За да развият артикулацията, логопедите използват упражнения, които се изпълняват като игра. Така започва формирането на звуците.
Първо повтаряме прости думи - „дай“, „бум“ или такива, които се състоят от две еднакви срички - „татко“, „мама“, „баба“. Всичко това е в играта, с усмивка, без напрежение.
Щом пред нас имаше предмети, които дъщеря ми познаваше и знаеше имената, посочвах с пръст и чаках. В същото време се опитах да избегна всякакви „бип-бип“ и „пуф-паф“. Чаках да каже цялата дума.
По-късно й предлагах да повтаря малко по-сложни думи. Ако бяха много дълги, първо сричка по сричка и едва след това пробваше да я каже цялата.
Ономатопеята е много важна и изобщо не трябва да се пренебрегва. Тези думи, като правило, служат за обозначаване на действия (например влак се движи - „пуф-паф“, вода капе - „кап-кап“, часовник работи - „тик-так“. Трябва обаче да се уверим, че детето няма да „заседне“ на този етап и навреме да премине към следващия – към произнасянето на думите, които са му познати.
Най-лесният начин да разберете дали детето е готово да каже определена дума е като наблюдавате какви звуци вече произнася. Така че, вместо „кап-кап“, в даден момент си струва да го стимулирате да каже думата „вода“. И ако успее, трябва да се сбогува с „кап-кап“.
Майка, която занимава бебето си. Снимка: Shutterstock
Ако дъщеря ми поиска нещо с жестове, въпреки че може да използва проста дума, аз се преструвах, че не мога да разбера какво иска (разбира се, водех я до тоалетната навреме).
Тук обаче е много важно да не прекалите.
Децата реагират различно на неразбирането. Някои изпадат в истерия и надават писъци. Тогава дайте пример как детето само да произнесе правилно думата.
Помолих дъщеря ми да ми обясни смисъла на една дума. Така „дай ми“ се превърна в „мамо, дай ми вода“.
За да помогнете на детето да състави проста фраза от две думи, най-лесният начин е като зададете поясняващ въпрос. Когато детето ви каже „да отидем на разходка“, попитайте с кого иска да отиде и къде.
Хлапетата обикновено усвояват прости фрази до двегодишна възраст. Най-бързо се появяват тези, които са свързани с ежедневните битови неща.
Понякога се случва родителите да говорят на детето си, а то да мълчи. И тогава на три или четири години изведнъж започва да говори на изречения. Това също е вариант на нормата и този начин на овладяване на речта по правило се предава по наследство.
Как можете да разберете дали всичко е наред, дали този скок ще настъпи в даден момент или все още има отклонения в развитието на речта?
Според логопеди надежден начин за определяне на отклоненията и забавянето в развитието на речта е като се следи дали детето разбира думите, отправени към него.
До двегодишна възраст това обикновено вече се случва.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари